Aanmelden voor de nieuwsbrief Door Opsteen | advocaat in vastgoed


De retailagenda.

Al sinds oktober is het ministerie van Economische zaken bezig met de toekomstplannen voor de retail. Op 17 maart 2015 heeft minister Kamp deze toekomstplannen gepresenteerd in de zogenoemde Retailagenda. Hierin zijn doelen opgenomen om de retailsector klaar te maken voor 2020. Dit is nodig omdat er in de praktijk veel is veranderd terwijl de regels nog altijd hetzelfde zijn. De Retailagenda staat nog maar net in de startblokken en veel afspraken moeten nog worden uitgewerkt. Duidelijk is wel al dat vijftig gemeenten meedoen. Maar wat kunt u eigenlijk verwachten op het gebied van vastgoed?

Steeds vaker gebeurt het al dat retail en horeca in één onderneming samenkomen. Denk aan restaurants waar je ook de eettafel en stoelen kunt kopen die in het restaurant staan. Of de boekhandel waar je onder het genot van een kop koffie de nieuwe bestsellers kunt bekijken. Het zijn maar twee voorbeelden van een oneindig aantal mogelijke combinaties.

Een greep uit de plannen

In vijftig gemeenten worden zogenoemde Retaildeals gesloten waarmee zij de detailhandel binnen hun gemeente door goede ruimtelijke ordening en regelgeving toekomstbestendig maken. Een aantal gemeenten gaat verder. Zij starten een pilot met minder strenge regels voor winkelgebieden om de regeldruk voor ondernemers te verminderen. Het gaat om de gemeentes Alkmaar, Beilen, Ede, Goes, Helmond, Oss, Roosendaal, Rotterdam, Sluis, Voorburg, Zeist en Zwolle. Op korte termijn zullen deze gemeentes met de ondernemers in gesprek gaan en de nieuwe verlichte regels opstellen.

Ook vastgoedpartijen en Detailhandel Nederland zijn partij bij deze afspraken. Zij hebben afspraken gemaakt over de huurmarkt. Voor wat betreft de huurprijzen is afgesproken om deze marktconform vast te stellen. Er wordt dus niet meer gekeken naar de historische huurprijzen. In dat verband wordt ook gekeken naar de indeplaatsstelling bij bedrijfsoverdracht en het gewenste wederzijdse investeringsgedrag.

Toekomst

Het zijn goede ideeën die nog verder uitgewerkt moeten worden. In de Retailagenda is ook opgenomen dat het waar maken van deze doelen een aantal jaren zal duren. Over drie jaar zouden de eerste grote stappen gezet moeten zijn. Om dit goed neer te kunnen zetten zijn, wordt ook nadrukkelijk geïnvesteerd in mensen (lees: werknemers), Europa én online kopen. Het voert echter te ver om daar in dit artikel bij stil te staan.


Wij beschikken over de expertise en adviseren u in begrijpelijk taal.

Neem contact op
Bel (0413) 787 147

Of stuur ons een e-mail

Dit is een betaald artikel

Om dit artikel te lezen heb je ons kennisabonnement nodig. Blijf voor €10 per maand op de hoogte van alle zaken binnen het vastgoedrecht.

Abonneer je nu

U bent op zoek naar
vastgoed advies?

Laat uw gegevens achter en wij bellen u binnen 24-uur terug.



Boek: Grond verhuren als overheid?

5 manieren om het aan te pakken.

Nu bestellen