Aanmelden voor de nieuwsbrief Door Opsteen | advocaat in vastgoed


De 3 c’s van slim contracteren.

Op 19 november 2019 mocht ik weer spreken tijdens het congres dat de Van Leijen Academie elk jaar organiseert. Iets waar ik ook dit keer naar uitkeek, omdat het altijd erg leuk is om voor deze groep te mogen spreken. Bovendien was de locatie toch wel indrukwekkend locatie: Nijenrode in Breukelen. Mijn deel ging over “de 3 c’s van slim contracteren”. Natuurlijk mede vanwege het boek dat ik voor deze doelgroep (overheid/ambtenaren) heb geschreven over de verhuur van ongebouwde grond en dat begin 2020 uitkomt.

Wat zijn de 3 c’s?

De 1e “c”: (goed) contract.

Als advocaat ben ik uiteraard voorstander van een goed contract. Daar begint goed contracteren mee. Althans, dat zou je denken. Ik ben er echter van overtuigd, dat een goed contract begint met de fase daarvoor: je moet namelijk om te beginnen zorgen voor goede kennis. Niet alleen van het huurrecht, maar vooral van de hoe én wat van dit specifieke contract. Wie wil wat en waarom wil die partij dat? Als je dat allemaal duidelijk hebt, dan kun je dit allemaal samenvoegen in een goed contract.

De 2e “c”: controle!

Een goed contract is helaas niet ‘zalig makend’ als je slim wilt contracteren. Een contract, zeker ook een huurcontract, moet namelijk uitgevoerd worden. Dat moeten huurder en verhuurder doen. Zo moet de huurder het gehuurde conform de bestemming gebruiken én moet hij de huur op tijd betalen. De verhuurder moet hierop niet alleen vertrouwen. Hij moet ook controleren, dat de huurder de afspraken nakomt. En als bijvoorbeeld de huur geïndexeerd moet worden, dan moet hij extra opletten. De vraag die de verhuurder daarbij altijd moet stellen, is: wie is voor alle taken verantwoordelijk? Ben ik dat zelf? Of gaan betalingen via de afdeling financiën én een controle op het gebruik door de buitendienst? Zijn er meerdere personen (functies/afdelingen) betrokken bij de uitvoering van het contract? Betrek hen dan bij het sluiten van dat contract én leg samen vast hoe dit contract vervolgens wordt uitgevoerd.

De 3e “c”: consequent (correct & continue)!

Als al het voorgaande goed is geregeld, dan is het goed om dat vooral consequent te blijven doen én te blijven toepassen. Bovendien is het belangrijk om minimaal één keer per jaar contracten én werkafspraken te evalueren. Lopen zaken zoals dat moet? Of kan er ergens iets in een afspraak of een werkproces verbeterd worden? Ik ben ervan overtuigd, dat dit altijd het geval is. Mijn visie is namelijk, dat dingen altijd beter kunnen én dat geldt dus ook voor slim contracteren.

Made by: 11a Fotografie

 

Tags: , , , , , , , , ,

Dit is een betaald artikel

Om dit artikel te lezen heb je ons kennisabonnement nodig. Blijf voor €10 per maand op de hoogte van alle zaken binnen het vastgoedrecht.

Abonneer je nu

U bent op zoek naar
vastgoed advies?

Laat uw gegevens achter en wij bellen u binnen 24-uur terug.



Boek: Grond verhuren als overheid?

5 manieren om het aan te pakken.

Nu bestellen