Aanmelden voor de nieuwsbrief Door Opsteen | advocaat in vastgoed


Dat dus!

Vanmorgen vroegen ze tijdens een netwerkbijeenkomst naar het nut van klanten. Voor mij een vraag die ik heel eenvoudig kon beantwoorden: mijn klanten zijn de reden waarvoor ik het allemaal doe. Zij zorgen voor zingeving. En soms zorgen zij zelfs voor kippenvel en misschien zelfs een traan in mijn ogen van blijdschap. Gelukkig niet allemaal, want dan wordt het wel erg veel, maar soms zijn er gewoon klanten waarvoor je echt wilt vechten. Klanten die je met hun problemen raken, omdat ze je misschien aan iemand doen denken. Klanten die weten dat ze het niet helemaal goed hebben aangepakt, maar die graag willen overleven. Die daarom bereid zijn om hun lot in je handen te leggen.

Onlangs had ik zo’n klant… Althans, hij bracht gelukkig zijn hele familie mee. Zijn probleem en dat van zijn echtgenote raakte namelijk niet alleen henzelf. Hun huis zou over twee weken geveild worden en zij wilden dat ik dat zou tegenhouden. Zij hadden namelijk met behulp van familie weten te regelen dat de volledige achterstand kon worden ingelost en bovendien wilde iemand het huis graag kopen voor de waarde van de verstrekte hypotheken. Een geweldige kans voor de bank zou je denken, want in de regeling werden zelfs alle kosten betaald. Helaas dacht de bank er anders over. Hierdoor stonden die twee weken in het kader van onderhandelen, slechtnieuwsgesprekken voeren, nieuwe kansen zoeken en benutten, opnieuw onderhandelen, het vragen van een faillissement, nog eens onderhandelen, etc. Tot de dag van de veiling was aangebroken en we twee uur voor die bewuste veiling een regeling hadden getroffen. Een regeling die slechts vijftien minuten voor aanvang van de veiling leidden tot een telefoontje van de notaris: “De veiling is van de baan. Het geld is binnen.” Hoe fijn is dan het telefoongesprek met je klanten…. Het telefoongesprek waarin je ze mag vertellen, dat het gelukt is en dat zij hun huis niet uit hoeven. Het telefoongesprek waarna je alleen maar kunt bedenken: wat fijn dat ik deze mensen heb mogen helpen en wat fijn dat het gelukt is.

Dit is een betaald artikel

Om dit artikel te lezen heb je ons kennisabonnement nodig. Blijf voor €10 per maand op de hoogte van alle zaken binnen het vastgoedrecht.

Abonneer je nu

U bent op zoek naar
vastgoed advies?

Laat uw gegevens achter en wij bellen u binnen 24-uur terug.



Boek: Grond verhuren als overheid?

5 manieren om het aan te pakken.

Nu bestellen